- Minu käest küsitakse tihti, mis raamatud sa soovitaksid lugeda?
- Milline raamat on sind enim mõjutanud?
- Mis on see üks raamat, mis peaks olema igal inimesel öökapil?
Jagan teiega raamatuid, mis on olnud minu jaoks olulised mentorid, olen saanud uusi mõtteid, kogemusi, elutarkust, muutunud oma uskumusi, saanud julgemaks, teadmisi, kuidas olla produktiivsem, edukam ja õnnelikum. Seega jagan ka sinuga 15 raamatut, mida soovitan lugeda ja isiklik kasv koos uute mõtetega ei jää tulemata.
Esmalt küsi “Miks”. Kuidas edukad inimesed ennast ja teisi tegudele inspireerivad. Simon Sinek
Olen veendunud, et Simon Sinek on viimasel ajal enim tsiteeritud just oma kuldse ringi põhimõttega. Ta toob näiteid edukatest inimestest ja ettevõtetest ning saavutustest põhinevad loogikal, kus esmalt tuleb küsida endalt MIKS? Kui sa toodad või pakud teenust, siis mis on sinu, kui isiku miks selle tegemise juures? Kui sa oled täna palgatöötaja ühes ägedas ettevõttes, siis küsi endalt – miks ma seda tööd teen? Kui see miks on selge, siis pane see oma kommunikatsiooni ja vaata, kuidas see elu põnevaks teeb. Simon Sinek näitab käesolevas raamatus, et edukad inimesed on mõelnud, tegutsenud ja suhelnud ühe loogika alusel, mis on erinenud üldisest tavapärasest käitumisest. Ta nimetab seda kolme küsimuse küsimust “Kuldseks ringiks” ning pakub selle juurde raamistiku, kuidas juhtida enda elu, jõuda oma eesmärkideni, ehitada üles organisatsioone ning liikumisi, juhtida ja inspireerida ennast ja teisi inimesi. Usun, et see raamat on paljudele tuttav, kuid väärib ikka ja jälle uuesti lahti võtmist!
Emotsionaalne ratsionaalsus. Alar Ojastu
Alar Ojastu on suurte kogemustega koolitaja, kes on nõustanud sadu organisatsioone nii Eestis kui ka välismaal. Raamat “Emotsionaalne ratsionaalsus” annab juhtidele ja meeskonnajuhtidele soovitusi läbi päris elu näidete praktilist nõu. Sinu äri kasvatavad seal töötavad inimesed ja et edukas olla, on vaja parimaid inimesi. Siinkohal meenub mulle Alar Ojastu raamatust üks mõte: „Ükski endast lugupidav ettevõtja ei luba viia lauda halvasti pestud nõusid või närtsinud lilli, kuid ikka ja jälle saadetakse laua juurde närtsinud inimesed.” Kuid siiski näen ma Eesti ettevõtetes ja avalikus sektoris inimesi, kes on närtsinud ja ei esinda organisatsiooni brändisaadikuna, vaid kahjustavad seda mainet. Kui sellest raamatust kasvõi pooled väärtuslikud mõtted ellu rakendada, muutuks maailmas palju.
15 hindamatut kasvuseadust. John Maxwell
“Kui Sa ise enda elu kulgu ei kujunda, siis on tõenäoline, et oled kellegi teise plaani osa.” Jim Rohn
Sa ei saa muuta oma elu, kui Sa ei muuda oma igapäevaseid tegevusi! Lihtsalt elades me paremaks ei muutu. See on raamat, mille peaks läbi lugema iga inimene, sest olen veendunud, et südames ja tegelikkuses tahavad kõik inimesed olla paremad kui nad täna on. Osad inimesed liiguvad enesearengu teekonnal teadlikult ja saavutavad märkimisväärsed tulemused, osad on eituste faasis ja osad ei tea üldse, mida nad elult tahavad. John Maxwell toob välja 8 lõhet/lõksu, millega kõik inimesed kokku põrkavad. Jah, just need lõksud, kui sul on unistused ja eesmärgid, siis on sul seoses nendega vähemalt üks vale uskumus loonud lõhe, mis hoiab sind tagasi ja ei lase potentsiaali saavutada. See on raamat, mis on muutnud minu elu. Päriselt! Ma olen muutunud inimesena, leidnud sellest raamatust äriidee ja tsiteerinud seda raamatut oma koolitustel kõige rohkem. Unista suurelt ja sea sellest oma elu eesmärk! Raamatu lühikokkuvõtte leiad minu blogist, kiika SIIA.
Äripunkarid õllemaailmas. Brewdogi ristiretk.
Äripunkarid õllemaailmas on raamat kõikidele julgetele ja teisitimõtlejatele, turundusinimestele, kes murravad pead, kuidas mõne toote või teenusega eristuda ja loomulikult leiab inspireerivaid näiteid persoonibrändi arendamisest või hoopis, kuidas ettevõtte töötajaid brändisaadikutena rakendada. Raamat räägib loo kahest noorest kirglikust õllesõbrast šotlase asutatud DrewDogi pruulikoja
käivitamisest ja nad on loonud täiesti uue viisi äri teha. Nad teevad äri enda kehtestatud tinigimustel, millega edu saavutasid. See raamat ongi uue põlvkonna isepäiste ettevõtjate äripiibel. Mulle kohe väga-väga meeldis raamat, sest andis piisavalt palju inspiratsiooni ning mõttelendu.
Mõned tsitaadid raamatust.
- “Sa ei saa ehitada edukat ettevõtet, langetamata äärmiselt tähtsaid otsuseid. Ja sa ei saa langetada tähtsaid otsuseid, kui sa ei kaalu oma võimalusi hoolikalt. Ja nagu arvatagi võid, ei saa sa oma võimalusi korralikult kaaluda, kui sa ei mõista täielikult nende otsuste rahanduslikke tagajärgi.”
- “Eesmärgid on maagilised asjad. Need aitavad veenda inimesi, kes ei vangu terve mõistuse piirimail. Kui inimesed ei tea, mis on nende siht, siis üsnagi tõenäoliselt nad seda ka ei saavuta.”
- “Sul on vaja eesmärke, sul on vaja millegi poole püüelda. Samuti on sul vaja erinevaid mõõdupuid, mille järgi saad hinnata, kas oled õigel teel, ja mõõta kiiresti ettevõtte üldist terviseseisundit. .. Kui asju ei jälgita ega mõõdeta, ei ole need tõhusalt juhitavad.”
Toon välja kolm teemaarendust, mis on leitavad siit blogist SIIN.
Süvenemine. Cal Newport
Oskus tähtsale ülesandele keskenduda ilma tähelepanu hajumata on võime, mis muutub meie digiühiskonnas ja tempoka elu kõrval aina haruldasemaks. Olen veendunud, et erakordseid asju on võimalik luua vaid hästi keskendudes. Lihtne on enda päev ära kaotada lõputu to-do listi, kohtumiste, e-mailide, sotsiaalmeedia, koosolekute keskele… tundsid end küll tähtsa ja vajalikuna, aga selle varjus võivad kergesti jääda tegemata olulised ülesanded. Ja mis veel olulisem – kas sinu tänase päeva tegemised viivad sind lähemale sinu suurtele ja väikestele eesmärkidele. Jaa, tõesti .. “Busy” ei ole võrdeline produktiivsusega. Mida raamatust õppisin? Peale raamatu lugemist hakkasin teadlikult looma kindlatesse päevadesse süvenemise blokke. Ikka sellepärast, et ma ei taha ega saa endale lubada aja kulutamist asjadele, mis ei aita mul kõige olulisemaid eesmärke saavutada. Õppisin olema produktiivsem ja eraldama aega, et tegeleda asjadega, mille kasu ei avaldu homme ega ülehomme, vaid mis aitab täita pikaajalisi eesmärke. Lisaks toob raamatu autor välja põhimõtte – laiselge teadlikult. Paljud inimesed on ülihõivatud ja ambitsioonikad inimesed ning teostame ennast tööga. Olen raamatust teinud ka lühikokkuvõtte olulistest punkitidest, kiika SIIA.
Michelle Obama “Minu lugu”
Michelle Obama lugu väärib lugemist. Seda raamatut lugedes tundsin, et oleksin nagu olnud Valges majas ja osalenud presidendi kampaanias. Mulle meeldis, et kogu selle suure poliitilise keerise ja tähelepanu juures jäi Michelle kindlaks oma väärtustele. Samas ei oska ma arvata, kui keeruline on elus läbi lüüa, kui sa oled nagu mooniseeme valges riisipudrus…kuid Michelle on sellega julgelt ja eneseväärikalt hakkama saanud. Mulle meeldivad julged naised, kes tegutsevad teistmoodi ja ei karda oma unistusi ellu viia. Michelle Omaba on eeskujuks. Eeskujud inspireerivad julgemalt tegutsema ja mõtlema, et kõik on võimalik!
TED – avaliku esinemise kunst. Chris Anderson
Kuid avalik esinemine on õpitav ja see on persoonibrändi arendamisel üks kaalukas kommunikatsooni vahend. Liidrina või saadikuna on avalik kõnelemine võti, mis tekitab empaatia, äratab põnevuse, jagab teadmisi ning sõnad on saanud võimu juurde. Jaa tänu intrnetile võib üksainus laval peetud kõne jõuda miljonite inimesteni, internet võimendab kõnelejate mõju ning sul on võimalus kohtuda iga päev erinevate oma valdkonna ekspertidega läbi interneti. Kui ma mõtlen, et mida ma ise ootan avalikelt esinemistel – peamiselt ootan inspiratsiooni või uut infokildu või uut mõtet, mis aitab mul liikuda mõne oma mõttega tegutsedes edasi. Olen veendunud, et inspiratsioon tuleb välja teenida. Inimene on inspireeriv seepärast, et tal on mingi unistus, millest tasub elevusse sattuda, tal on näited koos faktidega ja rääkides on kirg, mida esinemisena näeme. Jaa just meie ideed teevad meist need inimesed, kes me oleme ja kellegi hea kõne paneb meile pähe uued prillid, et suudaks vaadata uut kõikide võimaluste prillidega. Olen raamatust teinud ka lühikokkuvõtte olulistest punkitidest, kiika SIIA.
Kella 5 klubi. Robin Sharma
Legendaarne juhioskuste ja tipptulemuslikkuse ekspert Robin Sharma tutvustas kella 5 klubi meetodit juba 20 aasta eest. See põhineb väga tõhusal hommikurutiinil, mis on aidanud tema klientidel jõuda suurepärase tegutsemisvõime, hea tervise ja kõikumatu meelerahuni sel kõikvõimalikest väljakutsetest kubiseval ajastul. Autor on selle elumuutva raamatu kallal töötanud üle nelja aasta ja see tutvustab varakult tõusmise harjumust, mis on paljudel aidanud jõuda erakordsete tulemusteni ning ühtlasi saada õnnelikumaks ja paremaks inimeseks, kes oskab elu väärtustada. See põnev – ja sageli naljakas – lugu jutustab kahest äsja tutvunud inimesest, kes kohtuvad omakorda ekstsentrilise miljardäriga, kellest saab nende õpetaja. Kella 5 klubi tutvustab sulle: Kuidas suured geeniused, ärihiiglased ja maailma kõige targemad inimesed alustavad oma päeva, et jõuda kõigi nende hämmastavate saavutusteni. Mudelit, mida saab kohe kasutama hakata ja mis viib selleni, et tunned ennast inspireerituna, keskendunult ja sihikindlalt, võttes viimast igast oma elupäevast. Samm-sammulist meetodid, millega koidutunde parimal moel ära kasutada, et jääks aega nii trenni, sihtide seadmise kui ka enesearengu jaoks. Mina olen kella 5 klubis ja väga teadlikult ning see on loonud mulle väga palju uut väärtust ja aidanud kinni püüda eesmärgid. Raamat väärib lugemist, sünteesimist ja siit on mida õppida ning rakendada. Robin Sharma raamat õpetab mõtteviisi ja hoiakuid. Soovitan väga!
Jõud. Patty McCord
Kui hästi tunnevad sinu töötajad ettevõtte äri sisu? Kuidas sa tagasisidet annad? Miks ei tasu meeskonda kohelda kui perekonda? Netflixi endine talendijuht Patty McCord kirjutas raamatu, mille võiks läbi lugeda kõik Eestimaa ettevõtete juhid ja ka töötajad.
Kolm nõuannet organisatsiooni(kultuuri) muutmiseks:
- Sa pead olema teadlik ettevõtte äri sisust. Sa pead teadma, kuidas äri toimib, kust ja kuidas tuleb kasum, kes on ettevõtte klient. Sa pead mõistma, milline on sinu roll äris.
- Ära räägi töötajatega personaliinimeste keeles. Pead muutma oma keelekasutust valdkonna järgi – IT-spetsialistiga räägi IT-keeles, müügimehega müügikeeles.
- Ole see inimene, kellega tahaksid sa ka ise ühe laua taga istuda. Ole see, kellest inimesed aru saavad.
Patty andis ka ühe ülesande. „Kui lähed uuel nädalal tööle, küsi iga tööprotsessi, iga tööülesande juures, miks sa seda teed. Sa ei pea mitte midagi muutma, pead ainult küsima, miks sa seda teed. Ja kui sa oled piisavalt julge, teed sa midagi väga uuendusmeelset – sa lõpetad nende tegevuste tegemise, millel ei ole tegelikult mõtet.” Raamat on soovituslikult kohustuslik kõikidele juhtidele, meeskonnajuhtidele ja inimestele, kes tahavad oma tegemistega organisatsioonidele väärtust luua. Väga palju teistmoodi tegemisi ja uutmoodi mõtlemist.
Sa oled tegija. Jen Sinreco
“Sa oled tegija” on raamat inimestele, kes soovivad oma elu paremaks muuta, rohkem nautida, aga ei taha seda tehes ribadeks tõmmata. Selles värskendavalt lõbusas enesearenguraamatus pakub autor ja maailmarändurist edukustreener Jen Sincero lugejale 27 suutäiesuurust peatükki, mis on tulvil naljakaid inspireerivaid lugusid, elutarku nõuandeid, lihtsaid harjutusi mõne aeg-ajalt sekka poetatud vandesõnaga, mis aitavad lahti mõtestada sinus olevad piiravad uskumused ja käitumised, luua elu, mida armastad, olla ise ja luua iseenda reeglid eluks. Ühel poolt on raamat klassikaline enesearengu ja motivatsiooni raamat, kuid see on humoorikalt kirjutatud ja kõnetab raudselt ka kõige suurema egoga inimesi. Minul on see raamat öökapil, vahel kui on energia madal, siis võtan raamatu suvalisest kohast lahti ja juba aitab mõtteviisi turgutada.
5 sekundi reegel. Mel Robbins
Teadus seletab, et kavatsedes midagi uut oma elus korda saata või lihtsalt lükata end uutesse situatsioonidesse, hakkab aju meid automaatselt ärevuse ja hirmu eest kaitsma. Siis me loome endale palju õigustusi miks me plaanitut teha ei saa, nägemata, et õigustamisest on kujunenud muster, mis ei lase elus enam midagi uut kogeda. Vot ja sellistel puhkudel tuleb appi just see raamat. Selleks, et uusi asju juurutada, siis Mel Robinsi raamat “5 sekundi reegel” seletab igati pidi lahti viie sekundi reegli põhimõtted. 5 sekundi reegel ei aita eesmärke seada, kaalust alla võtta, igapäevategevusi ära teha, julgem olla, ärevusega toime tulla jne. Nõusid ka see reegel ise masinasse ei pane. See on tööriist, mis aitab sul selle kõigega tegeleda samm-sammu haaval lihtsalt alustades ja mitte üle mõeldes. Lühidalt on tegemist algusrituaali ehk käivitajaga, mis aitab aju vabanduste väljamõtlemiselt ümber suunata ja eesmärgi suunas tegutsemisele aktiveerida. Motivatsiooni võibki ootama jääda, et mingi asjaga peale hakata. Seda õiget tunnet võibki ootama jääda ja see ei pruugi kunagi kätte jõuda. Üle mõelda on lihtsam kui tegutseda. Raamat küll kordab teatud peatükkides mingeid teemasid, aga siiski, seni kuni meetodit oma tegemistes ei kasuta, siis tulebki veel ja veel lugeda.
Imede hommik. Hal Elhord
Raamatus jagab autor enda filosoofiat ja meetodeid, mis on aidanud kümnetel tuhandetel inimestel enda elusid muuta ja ärgata igal hommikul parema energia, motivatsiooni ja fookusega. Imede hommik lähtub kolmest põhimõttest:
- Sa väärid ja suudad luua ning hoida erakordselt head tervist, jõukust, õnnelikkust, armastust ja edu enda elus.
- Selleks, et saavutada soovitud tase enda isiklikus, professionaalses ja finantsilises edus, tuleb pühendada iga päev aega enesearengule, et saada inimeseks, kes tõmbab ligi soovitud edu.
- Sinu hommikused ärkamisharjumused määravad Sinu edu igas eluvaldkonnas. Fokusseeritud, produktiivsed, edukad hommikud loovad ka fokusseeritud, produktiivsed ja edukad päevad.
Siin on näidiskava ajajaotusega, kui ärkad hommikul tund aega varem üles. Vajadusel on võimalik teha kõik need astmed läbi ka 6 minutiga, kui peaks väga kiire olema. Hommikuse ärkamise rutiinid on: Silence – teadlik vaikus (5 minutit), Affirmations – positiivsed afirmatsioonid (5 minutit), Visualization – visualiseerimine (5 minutit), Exercise – trenn, liikumine (20 minutit), Reading – lugemine (20 minutit), Scribing – kirjutamine, päeviku pidamine (5 minutit).
Jah, tõesti, see raamat pani mind esmalt mõtlema ja siis ka tegutsema. Ma olin siiani arvanud, et ma olen õhtu inimene – olin kaua üleval, toimetasin, tegin tööd, kirjutasin oma magistritööd kuni kella kolmeni. Kuid raamat avas mulle uue mõttemustri ja minust on saanud totaalne hommikuinimene, sest hommikul on mõte värske ja energia suurem ning sinus avalduv potentsiaal on sisukas. Väga soovitan see raamat läbi töötada, eriti ka siis, kui sa käid ringi uskumusega, et sa oled õhtuinimene.
Müü ise või müüakse sulle. Grant Gardone
Raamatus “Müü ise või müüakse sulle” on välja toodud reaalsus, miks müük tegelikult ei õnnestu ning, et süüdistada selles saab ainult müüjat, mitte klienti. Raamatu autor Grant Cardone on rahvusvaheline müügiekspert, müügikoolitaja, motivatsioonikõneleja ja New York Timesi menukirjanik. Ta on tuntud kui igas suuruses organisatsioonide müügiprogrammide personaliseerija ning on positiivselt mõjutanud sadu tuhandeid inimesi ja firmasid üle kogu maailma. Jaa me kõik inimestena tegeleme müügiga erinevatel viisidel, mitte keegi ei saa tänapäeval öelda, et ma ei tegele müügiga. Müüme ennast tööandjale, müüme oma idee maha lapsele, et ta hommikul putru sööks Teoses on jagatud teemade kaupa peatükkideks, mille lõpus on mõtlemapanevad küsimused peatükis räägitu kohta, et
kõige olulisemat korrata. Nagu Grant ise on öelnud, ei ole raamat mõeldud ainult neile, kes müügiga tegelevad, vaid kõigile. Müük ei ole ainult toote või teenuse pakkumine kliendile, vaid igapäevane tegevus, millega kõik kokku puutuvad. See on oluline oskus. Kõik me müüme ühel või teisel moel: kas iseennast tööintervjuul, ülemusele, ideed sõbrale, kaalulangetanist iseendale. Müük on kõikjal meie ümber. Tuleb lihtsalt osata näha. Raamat sisaldab erinevaid veenmiskunste, põhjuseid, miks inimestel müük ei meeldi, nippe usalduse tekitamiseks, kuidas edu saavutada, kuidas negatiivne enda kasuks pöörata ja palju muud. Soovitan raamatut kõikidele eestlastele, SEST me eestlastena poeme tihti vana uskumuse taha, AGA ma olen ju eestlane ning tagasihoidlik. Tagasihoidlikkus pole voorus. Lisaks tuleb vahet teha agressiivsel müügil ja teadlikul väärtuse loomisel.
Suurelt mõtlemise maagia. David Schwartz
See on raamat, mida Äripäev soovitab lugeda ettevõtjatel. See on raamat, millest võiks alustada iga inimene, kes tahab maailmale suuremat väärtust luua ja kes tahab olla ise muutus. Igast selle raamatu peatükist leiate tosinate kaupa nutikaid ideid, mis võimaldavad teil omandada suurelt mõtlemise tohutu väe, et võiksite saavutada edu, õnne ja rahulduse, mida nii väga ihkate. Usk oma tegemistesse ja initsiatiiv on kaks asja, mis maailma muudavad. Ilma nende kaheta ei teki ka teadmisi. Äge on ühiskonnas ringi vaadates näha inimesi, kes lisaks suurelt mõtlemisele suudavad ka oma mõtted ellu viia. Autor näitab veenvalt ja lihtsalt, kuidas seda teha. Kui mõtleme suurelt, järgnevad varem või hiljem ka suured, inimkonnale kasutoovad teod. See on ka üks nendest raamatutest, mida loen, kui olen ise oma mõttemustrid segamini ajanud ja vajan toetust, et sellest kõigest välja pusida. Imeline ja mõjukas raamat!
Olen iseenda boss märkmik on see koht, kuhu ma kirjutan ülesse olulised mõtted, mida raamatutest loen. Jaa ikka sellepärast, pea pole prügikast, mis kõik talletaks, vaid see on väga selge meetod loetu õppimiseks ja sünteesimiseks. Kui sa ei oska loetud raamatut 5 märksõnaga kokku võtta, siis oled kehvasti lugenud, see on minu tähelepanek.
Kokkuvõtte kirjutas Signe Ventsel