Me kõik oleme kuulnud mõnda igavat kõnet või esinemist, eks?

Me kõik kõik oleme näinud mõnda ebaprofessionaalset esinejat, eks?

Kui koolitusel inimestel küsin, et kellele meeldib avalik esinemine ja kes on selles tõeliselt hea? 

Kriitikutelt küsin alati, et kas ise teeksid parema ettekande? 

Need on küsimused, mis inspireerivad sellele teemale rohkem fookus seadma.

Koolitustel neid küsimusi küsides tõusevad vaid üksikud käed, kes julgevad öelda, et nad on head esinejad.  Inimestele meeldib tegelikult kuulata inspireerivaid kõnesid ja ettekandeid, kuid mitte väga esineda. 

Raamat “TED kõnelemise kunst – avaliku esinemise kunst” on väga inspireeriv ja mõtlemapanev raamat ning soovituslikult kohustuslik lugemine, kes seda detaili iseendas arendada soovivad. Raamatu auto on Chris Anderson.

Kuid avalik esinemine on õpitav ja see on persoonibrändi arendamisel üks kaalukas kommunikatsooni vahend. Liidrina või saadikuna on avalik kõnelemine võti, mis tekitab empaatia, äratab põnevuse, jagab teadmisi ning sõnad on saanud võimu juurde. Jaa tänu intrnetile võib üksainus laval peetud kõne jõuda miljonite inimesteni, internet võimendab kõnelejate mõju ning sul on võimalus kohtuda iga päev erinevate oma valdkonna ekspertidega läbi interneti. 

TED kõnede olemusest – miks neid tehakse?

  • Mis on TED kõne – kokku pandud tehnoloogia, meelelahutus ja disaini valdkond.
  • TED kõnede missioon on võimendada kõnede kaudu võimsate ideede levimist. 
  • Iga tähendusrikas inimarengu element on saanud tõeks vaid seepärast, et inimesed on üksteisega jaganud ideid ja nende ideede nimel koostööd teinud. 
  • Ideed, mis võiksid lahendada meie probleemid jäävad tihti kahe silma vahele, sest need ideed elavad inimese aju vahel ning tihti jääb puudud enesekindlusest, et neid ideid kuskil avalikult jagada.
  • TEDi kõne pikkus on 18 minutit, mis koosneb ca 2500 sõnast.

Mõned eduka avaliku esinemise olulised nipid, mida ka Sinul vaja võiks minna on siin:

  • Usalduse parim tekitaja on naeratus. Kõnni valguse kätte, vali välja paar inimest, vaata silma, nooguta terviseks ja naerata. Saal kes sinuga naerma hakkab, hakkab sind ka armastama. Lisa oma slaididesse huumorit, kõnesse remarke.

Ära tee: huumor on oskustepõhine anna ja seda kõik välja ei kanna. Kohatu huumor on hullem kui hoomori puudumine.

  • Kui kavatsed kinkida inimestele brilliantse idee, siis pead selle ettevalmistamiseks aega võtma. Teemast kõrvalekaldumine ja ebaselgus pole lubatud.
  • Eduka kõne saladus peitub tihti väljaütlemata sõnades, vähem võib olla rohkem.
  • Kui kõik kõned hästi välja peetakse, siis maailm muutuks.
  • Parimad lood on alati ankurdatud mingite lugude külge!
  • Räägi lugu nii, et tuleb välja, miks sa seda räägid ja eemalda kõik olulised detailid.

KUID nüüd TED kõnede edukast formaadist, millest võiks inimesed õppida. Rääkida pikalt ja igavalt on tehtav, kuid rääkida lühikese ajaga ja põnevalt ning inspireerivalt vajab VÄGA head harjutamist.

JAGAN siit TEDi põhimõtteid raamatust:

Pean kohe alustuskes midagi olulist ülesse tunnistama. Näiteks. Veidi rohkem kui 20 aastat tagasi sain hakkama millegagi, mille üle ma uhke ei ole.

  1. ALUSTA IDEEST – loeb see, et oleks midagi öelda. Ideeks võib nimetada seda, mis võib muuta inimeste maailma nägemust. Eesmärk kutsub esile ahvatleva idee, siis on kõne kordaläinud. Stiil ilm sisuta on kohutav!
  2. LÄBIV JOON – läbiv joon suru 15 sõnasse ritta. Mis on see, mida peaksid inimesed pärast sinu kõne lõppu üldiselt mõistma? Läbiv joon on, kui teekonna metafoor, mida mööda kõne, kui teed kulgeb. Näita milliste küsimustele püüad vastata? Millist probleemi lahendad? Millist kogemust jagad?
  3. STRUKTUUR – ütled välja, millest juttu tuleb
  4. TAUST – miks see teema on oluline, põhimõtted, näppunäited.
  5. KÕNEPIDAJA 5 TÖÖRIISTA:
  1. Side – loo silmside mõne ilusa inimesega ja naerata kohe vastu, haavatavuse esiletoomine on okey. 
  2. Selgitamin – kõne istutamise eesmärk on panna idee kellegi teise pähe, seletamine on selleks parim viis.
  3. Narratiiv – lugude vastupandamatu mõju
  4. Veenmine – eesmärk on panna publik uskuma, et nende praegune maailmvaade ei ole õige. Veenmise eesmärk on asendada maailmavaade paremaga ja põhjendustega ning nii saab tekitada mõju.
  5. Paljastamine – näita töid ja tegemisi, mis inspireerivad neid, näita pilte töödest – löö pahviks!
  6. VISUAAL – slaidide puudumine on parem, kui halbade slaidide kasutamine. Visuaali eesmärk on suhtlemise asemel näidata. Kolm head slaidi head koostisosa on – saladuskatte kergitamine, selgitamine, esteetiline. 

Kõne  lõksud – VÄLDI:

  • müügikõne
  • Teemast kõrvale kaldumist
  • Igavat firmajuttu
  • Inspiratsiooni ei saa etendada
  • Akronüüme, mida kuulaja ei tea (EENA jne)

NB! Tee selgeks, mida see kõne ei ole.  Lisaks räägib raamat tekstide kirjutamisest, kas need pähe õppida või mitte, toob välja kui oluline on esinemisel riietus, vaimse ettevalmistuse olulisusest ja visuaalsest pooles. Kõne kuivast tekstist muutub informatsioonist inspiratsiooniks just läbi inimest ehk SINU. 

Kui ma mõtlen, et mida ma ise ootan avalikelt esinemistel  – peamiselt ootan inspiratsiooni või uut infokildu või uut mõtet, mis aitab mul liikuda mõne oma mõttega tegutsedes edasi. Olen veendunud, et inspiratsioon tuleb välja teenida. Inimene on inspireeriv seepärast, et tal on mingi unistus, millest tasub elevusse sattuda, tal on näited koos faktidega ja rääkides on kirg, mida esinemisena näeme. Jaa just meie ideed teevad meist need inimesed, kes me oleme ja kellegi hea kõne paneb meile pähe uued prillid, et suudaks vaadata uut kõikide võimaluste prillidega. Kui ma mõtlen iseenda arenguteele, siis tõesti kellegi inspireeriv kõne on mind lükanud uutele teedele, minust on saanud ettevõtja, sest kuulasin paljude ettevõtjate õnnestunuid ja ebaõnnestunuid lugusid jne ning need on olnud mõjukad. Tänaseks tean, et  ka mina olen oma avalike kõnede ja koolitamistega inimesi mõjutanud ning nad on leidnud uue energia ja mõtteviisi, et tõesti kõik on võimalik! Olen tänulik nende hetkede eest!

Raamatu lugemine on soovituslik kohustuslik kõikidele inimestele, sest see annab indu juurde võtta rohkelt vastu avalikke esinemisi ja neid esinemisi inspireerivaks muuta. Pea meeles, et iga asi meie nüüdisaegses maailmas peab sõda tähelepanu eest. Kõik, mida ütled, võitleb tuhandete teiste asjadega samade inimeste aja ja energia nimel. Siit raamatust saab häid nippe ja nõkse, kuidas edasi anda emotsionaalne ja mõjukas esinemine. Raamat on väärt investeering iseendasse!

Vähem kriitikat ja julgust rohkem teha mõtestatult avalikke esinemisi!

Luges ja kokkuvõtte kirjutas Signe Ventsel