Millised on suurimad persoonibrändi müüdid?
Persoonibrändi vajalikkusest ja selle arendamisest räägitakse üha rohkem ja on märgata, et Eestis astuvad inimesed sellel suunal julgemaid samme. Kohati aga tundub, et persoonibränd oleks justkui uus nähtus, mis on tekkinud sotsiaalmeedia ajastuga, kus kõik inimesed on suunamudijad, aga nende mõjukuse määr on lihtsalt erinev ning lahti on mõtestamata sisu ja pakend.
Tom Peter rõhutas oma persoonibrändi artiklis „Bränd nimega sina” seda, et inimene peaks teadma, mis teeb ta eriliseks ja mida ta oskab. See, kui hästi tunneb inimene oma tugevusi ja võimalusi, on eelduseks ka oma ainulaadsuse oskuslikul kommunikeerimisel ehk eneseturundamisel. Inimestega suheldes ja meeskondi koolitades tuleb siiski nentida, et persoonibränding ei ole kõigile üheselt mõistetav ja iga päev tuleb lükata ümber müüte, mis on persooonibrändi arendamisega seotud ning mis inimeste peas tegelikult elavad.
Jagan järgmisi müüte selleks, et inspireerida inimesi teadlikult sellele teemale mõtlema, väärtust looma ja seeläbi ka ise rohkem elu nautima.
- Kas mina juhina pean tõesti teadlikult persoonibrändi disainima?
Kui juht investeerib iseenda persoonibrändi, loob ta teadlikku väärtust oma karjääriredelil edasiliikumiseks. Teine kõige olulisemaks kasusaajaks ja esimene sihtrühm on tema meeskond. Jah, just meeskond, sest mitmest töötajate uuringust on selgunud, et inimesed soovivad töötada tuntud ja teatud juhi meeskonnas, kes on oma valdkonnas kirglik eestvedaja ja kõneisik. Cleveroni juht Arno Kütt on siin hea stiilinäide – nähtavale tuleb kirg, silmapaistvus meedias, julgus erinevatel teemadel kaasa rääkida ja olla eksperdi rollis.
Iga ettevõtte juht peaks integreerima oma igapäeva tegemistesse aja persoonibrändi arendamiseks, sest see on seotud ettevõtte väärtuse tõstmise ja maine hoidmisega ning sellel on ka pikaajaliselt rahaline väärtus. Kui ettevõtte juht seda ei väärtusta ja eeskujuks ei ole, siis on keeruline nõuda töötajatel brändisaadikuks olemist. Uuringuid lugedes tuleb välja, et 45% töötajatest seostab ettevõtte mainet tegevjuhi mainega ja töötajad on lojaalsed just tänu tegevjuhi mainele. Kokkuvõttes võiks öelda, et tegemist on konkurentsieelisega.
- Miks ma pean ennast brändima, ma ei ole ju toode!
Minu esimene mõte selle argumendi juures on see, et jah, sa tõesti ei ole toode, aga sa oled inimene, kellel on eesmärgid, soovid ja unistused. Olgu need siis suuremal või vähemal määral seotud karjääriredelil liikumise või ettevõtlusega.
Kuid see mõte nüüd tagurpidi keerata, siis mitte ükski toode või müük pole edukas, kui ei seata esikohale inimest. Seega igasuguse müügi tagant tuleb alati välja inimene – kas siis eneseteadlik tugeva persoonibrändiga inimene või ebakindel, lihtsalt asja müüv ja pakkuv inimene. Nii mina kui ka sina oled kindlasti ostnud toodet või tellinud teenust, mille hind on suurem kui konkurendi oma ja just sellepärast, et selle taga kirglik ja oma selget miksi teadvustav inimene. Need inimesed jäävad silma ja nad naudivad ise rohkem on tegemisi ning loovad väärtust ka tarbija ja tööandja brändile.
Me kõik muutume tarbijatena aina nõudlikumaks toodete, teenuste ja ettevõtete suhtes, kuid kõige esimesena paistavad silma ettevõtte töötajad, kes on tugeva ja tuntava persoonibrändiga.
Seega kui sul on soov oma elu täiel rinnal nautida, siis on viimane aeg mõelda endast kui brändist ja teha algust selle teadliku disainimisega. Fakt on see, et võidavad kõik need inimesed, kelle bränd on meeldejäävam, tugevam ja kelle ekspertsus on selgelt tuntav. Juhtimisajakiri Forbes tõstab mitmes artiklis esile, et alusta mõtlemist endas kui brändist ja just nagu Coca-Cola, Nike või hoopis Madonna.
Soovitus: trüki oma nimi Google’isse ja vaata, kas sealt tuleb välja see, millist väärtuspakkumist sa lood. Kas Google’ist tulevad välja need märksõnad, mille eest sa seisad?
- Mulle ei meeldi müüa ja ma ei ole müügiinimene
Kui nüüd aus olla, siis see on kõige levinum stereotüüpne mõtlemine, mida kuulen meeskondade sisekoolitusi tehes ja inimestega vesteldes. Elu on üks suur müük ja müük on õpitav. Edasine saab kõik alguse sellest, kas sul on tõeliselt tahtmist oma suhtumist muuta ja astuda esimesi samme enda väärtuspakkumise näitamiseks.
Mõni nädal tagasi sain ühe telefonikõne meesterahvalt, kes oli ettevõtja ja ütles: „Ma olen väga hea, mul on hea toode, aga keegi ei tea mind ja minu toodet!” Just see argument on väga hea põhjus, miks võiks mõelda, kuidas ennast isiku ja ettevõttena nähtavaks teha. Persoonibränd on väga tugev siis, kui sul on palju kliente ja sul on võimalus nende hulgast valida. Kõige paremini jäävad ellu need, kes oskavad müüa, veenda ja pakkuda väärtust. Suur vahe on agressiivsusel ja teadlikul müügil ehk väärtuse pakkumisel.
Müügiguru Grand Cardone ütleb, et igasugune müük sõltub 80% ulatuses inimestest ja 20% ulatuses tootest või teenusest. Seega on viimane aeg luua selge pilt endast ja mõelda, kuidas endale müügitaktika selgeks teha.
Inimene on tähtsam, kui toode või teenus – me oleme inimeste äris, mitte toote äris. Seega sinu tugev ja teadlikult disainitud persoonibränd on tugeva konkurentsieelis. Sa ei saa ennast enne müüma hakata, kui sa ei tea, kes sa oled ja mida sa pakud ning millist väärtus lood. Kui nendele küsimustele on vastused leitud, siis saad valida kanalid ja hakata turundama.
- Ma juba olen Facebookis
Peamine küsimus – kui ma olen sotsiaalmeedias olemas, kas siis on minu persoonibränd juba nähtav? Just, sotsiaalmeedia loob sinust kuvandi! Sotsiaalmeedia on nagu internetipõhine kommunikatsioonikanalite kogum ja see on persoonibrändi eneseturunduse üks viise, mis annab sinust teistele esmamulje.
Kui oled otsustanud olla mõnes sotsiaalmeediakanalis esindatud, tasub aga meeles pidada seda, et avalda ise enda kohta õige ja õiges koguses informatsiooni. Too välja oma kirg, oskused, saavutused ja tegemised. See, mida sa kuvamata jätad, ütleb sinu kohta infot ja see mida sa välja kuvad, selle kohta saavad inimesed kujundada esialgse hinnangu. Sotsiaalmeedia kui online-kanal annab kõigile inimestele võimenduse ja see on kõige võimsam võrgustumise kanal – nagu virtuaalne networking night, mis on ööpäev läbi avatud ning info sinu tegemistest on üksnes paari klõpsu kaugusel. Ja selle põhjal, mis avaneb paari klõpsu tagajärjel, tehakse tihti palju otsuseid – kas saata sulle päring, kas kaasata sind koostööpartneriks või kutsuda ärilõunale.
Teine oluline detail, mida peaks sotisaalmeedias persoonibrändi kujundades silmas pidama, on see, et bränd peab minema kokku sinu tegelikkusega ehk offline’is olekuga. Kui valid kanalit, kus oma persoonibränd nähtavaks teha, siis mõtle nii – kas sinu sihtgrupp kasutab seda sotsiaalmeediakanalit aktiivselt ja kui lihtne on selles kanalis sinu sihtrühma kõnetada? Peamine on mõelda läbi, mida sa igas kanalis saavutada tahad.
Maailm muutub väga kiiresti ning võidavad need ettevõtted ja inimesed, kes suudavad kiirelt ja paindlikult muutustele reageerida ning olla persoonina autentsed. Sinust kui juhist ja sinu meeskonnast ei pea saama staarid, kuid nad võiksid olla ainulaadsed – oma tegude ja mõtteviisiga, sest seda on raske kopeerida. Persoonibränding on väga selge osa suurest turundusplaanist, sest tuleb osata müüa, tuleb osata ennast turundada nii nagu oma tooteid ja teenuseid. Pole tähtis, kes sa oled või mida sa teed, aga kindel on see, et võidavad need, kes on ainulaadsed, autentsed ja suudavad pakkuda emotsionaalset elamust.